Den tidvis vrickade diskussionen kring Flash och HTML5

I mitt tidigare inlägg presenterade jag ytligt hur vi jobbar med att animera material för Buu-klubbens webbsida i Adobe Flash.

För oss på svenska.yle.fi är diskussionen kring Flash och HTML5 nu högaktuell, och konkreta linjedragningar är att vänta inom snar framtid. Diskussionen har ju på bred front pågått en längre tid, och ibland reagerar man på hur generaliserande och flummig den som värst kan vara.

“Flash är ett problem”

Fel! Flash är inte ett problem. Flash är ett verktyg, och ifall man missbrukar det uppstår problem. Försöker man tvätta fönster med en hammare är det troligt att resultated blir ganska dåligt, och i värsta fall går saker och ting sönder.

Det man ser och hör allt för mycket av är attityder och åsikter som helt och hållet saknar grund, och tydligt beror på blind övertygelse. Vissa tar hela diskussionen väldigt personligt, och jag påstår att folk som är redo att kasta den ena eller andra lösningen ut genom fönstret utan desto mer åtanke har definitivt andra (ofta personliga) målsättningar i baktankarna.

Flash har under årens gång sträckt sig till så gott som allting man hittar på webben, på gott och ont. Exempel som alla känner till är animerade banners, spel och även hela webbsidor byggda uteslutande i Flash. Det är uppenbart att Flash inte är det klokaste alternativet till precis allt man kan göra med det, och därför ser jag det som mer än välkommet att det nu existerar utmanare för de plattformer och för de lösningar där Flash helt enkelt inte är det bästa möjliga.

Det man inte kommer ifrån är att Flash är ett utmärkt verktyg för produktion av spel, och i nuläge är det totalt omöjligt att rakt av ersätta det med HTML5.

HTML5

Vad gäller renodlad webbdesign är HTML5 perfekt. Det erbjuder obegränsade verktyg för designers att producera snygga dynamiska lösningar som har alla förutsättningar att fungera på varje plattform så fort understöd existerar. Det här är också ett exempel på ett delområde där man “missbrukat” Flash allt för länge. Missbruk av Flash har lyckligt vis (med tanke på användbarhet) minskat redan innan diskussionen ordentligt hettade till.
Att man nu kan ersätta Flash med HTML5 då man producerar t.ex. banners, datavisualiseringar eller enbart utveckla snyggare webbsidor är en strålande sak. Jag har personligen höga förväntningar för vad HTML5 och CSS3 i framtiden kan medföra.

Buu

Att införa HTML5 i arbetsproceserna för webbdesign är alltså ingen dålig sak alls. Farhågorna väcks då man börjar höra kommentarer riktade emot spelproduktionen. Att producera spel i HTML5, även lika avancerade som i Flash är ingalunda omöjligt. Exempel finns det gott om. Däremot handlar det om arbetsprocesser och resurser. En grundlig kartläggning av vad som krävs för att åstadkomma det vi nu gör vore på sin plats, förutsatt att nuvarande nivå är nånting vi vill bevara. Faktum är att ingen vet vad det i praktiken skulle kräva att exempelvis producera en motsvarande julkalender som vi erbjöd i år, genomförd i HTML5. Jag kan här och nu berätta att det i nuläget aldrig skulle lyckas pga. bristfälliga resurser och otillräckliga verktyg.
Alternativet skulle då vara att gå i en helt ny riktning, där det säkert finns möjligheter, men det skulle i så fall att ske på en bekostnad av mycket av det som nu är Buu-klubbens webbsida.
Det är upp till dem som fattar besluten att avgöra vilka linjer som skall dras för innehållet. Ett mardrömsscenario är en situation där man slänger in nya arbetsmetoder och processer och förväntar sig samma resultat som tidigare, trots solklara brister i kapacitet.

Realism och is i hatten

Lyckligt vis är det knappast realism att förkasta det ena eller det andra alternativet helt och hållet, utan att utnyttja alla fördelar så gott det går. Strävan till att bemöta användarna på alla tänkbara plattformer utan kompromisser i innehållet torde vara en självklarhet, och med tanke på den legacy vi har kommer Flash att vara en del av vår vardag ännu i långa tider. Vår uppgift är att presentera innehållet så att möjligast många kan utnyttja det. Samtidigt skall vi se till att experimentera med nya möjligheter och se till att också HTML5 med alla sina fördelar blir en del av det vi gör.

2013 kommer att bli väldigt intressant, inte minst vad gäller spelen på Buu-klubbens webbsida!

///Johan