Bra flyt för Yle Arenan

Yle Arenan har bra flyt för tillfället. Åtminstone om man ser på statistik. Antalet uppspelningar ökade år 2014 med cirka 15 procent.

”Konkurrenternas” siffror visar en nedåtgående tendens.

Bland svenskspråkiga program var KAJ:s julkalender den kanske största publikmagneten i Arenans historia.

Samtidigt som publiken strömmar till pågår febril utveckling bakom kulisserna. Detta för att kunna möta ökande belastning på systemen och ökande kvalitetskrav. Publikens engagemang har förutom i statistiken synts även på den respons som Arenan får in. Tekniska problem har flera gånger under året drabbat Arenan och besökarna har varit snara med att rapportera felen.

Arenans besökarmängder är redan nu cirka två gånger större än Ruutus eller Katsomos. Enligt statistiktjänsten Comscore är tendensen tydlig. Arenan visade ett ökande antal uppspelningar – cirka 15 procent under år 2014 – medan Ruutu och Katsomo visade en svagt nedåtgående tendens särskilt mot slutet av året.

Enligt MikroPC är Yle Arenan överlägsen etta då det gäller TV på nätet i Finland. Tidningen MikroPC valde Yle Arenan till årets fenomen år 2014 (http://yle.fi/yleisradio/ajankohtaista/mikropcn-vuoden-ilmio-palkinto-yle-areenalle).

Statistik för Arenan, Katsomo och Ruutu
Miljoner starter per tjänst år 2014. Källa: comScore (Yle), comScore (MTV), Drupal (Nelonen Media).

 

Kajs julkalender hade under perioden 1.12.2014 – 25.1.2015 totalt 559 459 visningar enligt statistiktjänsten Comscore. I siffran ingår uppspelningar via webbsidor och via mobila applikationer. I tabellen nertill syns uppspelningar per ”lucka”.

 

Statistik från Comscore
KAJ:s julkalender 2014, visningar per ”lucka” via webbsidor och mobila applikationer. Källa: comScore.

 

 

Författare: Christian Wikström

Webmaster, Journalist